Zloženie zdravého jedálneho lístka

Čo je vlastne vyvážená strava? Vyvážená strava je taká, ktorá dáva Vášmu telu živiny, ktoré potrebuje na správnu funkciu či už orgánov, ale aj zmyslov. Ak chcete získať správnu výživu z Vašej stravy, mali by ste získať väčšinu denných kalórií najmä z čerstvého ovocia a zeleniny, celozrnných obilnín, strukovín, orechov a bielkovín.

Počet kalórií v jedle je meranie množstva energie uloženej v tejto potravine či pokrme. Vaše telo používa kalórie z potravy na chôdzu, myslenie, dýchanie a iné dôležité funkcie. Priemerná osoba potrebuje denne asi 2 000 kalórií na udržanie svojej hmotnosti. Osobitný denný príjem kalórií sa však môže líšiť v závislosti od veku, pohlavia a fyzickej aktivity. Muži vo všeobecnosti potrebujú viac kalórií ako ženy a ľudia, ktorí cvičia, potrebujú viac kalórií ako ľudia, ktorí pohyb nemajú. Zdroj denných kalórií je rovnako dôležitý ako počet kalórií, ktoré konzumujete. Mali by ste obmedziť Vašu spotrebu prázdnych kalórií alebo tých, ktoré poskytujú malú alebo žiadnu nutričnú hodnotu. Prázdne kalórie vedci definujú ako kalórie, ktoré pochádzajú z cukrov a tuhých tukov, ako je napríklad maslo alebo sadlo. Medzi potraviny s prázdnymi kalóriami patria: slanina, klobása, koláče, syr, sladkosti, energetické nápoje, zmrzlina, pizza alebo kola.

Prečo je vyvážená výživa dôležitá? Vyvážená strava je dôležitá, pretože vaše orgány a tkanivá potrebujú správnu výživu na efektívnu prácu. Bez správnej výživy je Vaše telo náchylnejšie na choroby, infekcie, únavu a slabý výkon. Deti so zlou stravou sú vystavené riziku vývojových a rastových problémov a nedostatočnej akademickej výkonnosti. Zlé stravovacie návyky môžu pretrvať až do konca života. Rastúca úroveň obezity a cukrovky vo svete sú hlavnými príkladmi účinkov zlého stravovania a nedostatku cvičenia. Štyri z desiatich hlavných príčin smrti v Európe a Spojených Štátoch sú priamo ovplyvnené stravou. Patrí medzi nich ochorenie srdca, rakovina, mŕtvica a cukrovka.
Ako dosiahnuť vyváženú výživu? Jadrom vyváženej stravy sú potraviny s nízkym obsahom nezdravých tukov a cukrov, ale s vysokým obsahom vitamínov, minerálov a ďalších živín. Nasledujúce skupiny potravín sú nevyhnutnou súčasťou vyváženej stravy.

Ovocie

Okrem toho, že je veľkým zdrojom výživy, ovocie vytvára aj chutné občerstvenie. Vyberte si ovocie, ktoré sa vo Vašej oblasti nachádza v sezóne. Je čerstvé a poskytujú najviac živín.

Zelenina

Práve zelenina je primárnym zdrojom nevyhnutných vitamínov a minerálov. Tmavé, zelené listy väčšinou obsahujú najviac výživných látok a môžu sa jesť pri každom jedle. Rôzne druhy zeleniny Vám pomôžu získať bohaté živiny. Medzi príklady zdravých zelenín patria: špenát, kel, zelená fazuľa, brokolica a mangold.

Obilniny

Bohužiaľ, rafinovaná biela múka má zlú nutričnú hodnotu, pretože sa počas rafinačného procesu odstránia všetky dôležité látky a živiny. Zdraviu prospešný je najmä vonkajší obal zrna a tam leží väčšina dôležitých výživných látok.

Proteíny

Mäso a fazuľa sú primárnymi zdrojmi bielkovín, ktoré sú nevyhnutné pre správny vývoj svalov a mozgu. Ľahké, nízkotučné mäso ako kuracie mäso, ryby a určité kusy bravčového mäsa a hovädzieho mäsa sú najlepšou voľbou. Odstránenie viditeľného tuku sú jednoduché spôsoby, ako znížiť množstvo tuku a cholesterolu v mäse. Zdravie a výživa zvieraťa sú dôležité a ovplyvňujú profil mastných kyselín v mäse, takže voľby na trávu sú ideálne. Ďalšie dobré zdroje bielkovín sú: šošovica, hrach, mandle, vlašské orechy.