Nevieme bez online obchodov žiť

Veľká časť našej populácie si ešte stále pamätá, ako museli stáť v radoch v obchode, aby získali zahraničný tovar. Už pár rokov po páde takzvanej železnej opony sa tovar začal valiť zo všetkých strán. A dnes už ani nemusíte vyjsť z domu – tovar objednáte online a doručovateľ vám ho prinesie domov.

Nakupovanie v obchodoch na internete, keď si skutočne môžete objednať tovar z Číny, Austrálie, či Spojených štátov amerických, si pochvaľujú zákazníci na celom svete. Pre nás, ktorí sme vyrastali, či dokonca väčšinu života prežili v takzvanom východnom bloku, je celý tento trend ešte významnejší. Máme totiž ešte v živej pamäti tie prázdne regály a nedostatkový tovar. Podľa prieskumu medzi zákazníkmi až 40% z nich si nevie predstaviť život bez online obchodov.

Čím mladší, tým závislejší

Nie je úplne prekvapivé, že sme si na internetové obchody zvykli. A prekvapením nebude asi ani to, že čím mladší, tým sú zákazníci na online obchodoch závislejší. Až 43% ľudí z mladších generácií si nevedia život bez online obchodov prekvapiť, u starších je to len približne 20%. Ak sa zameriame len na tých mladých: možno povedať, že len polovica tých, ktorí vyjadrujú závislosť na online nakupovaní, si nevie predstaviť život bez hudby na internete. Nakupovanie je ešte podstatnejšie než hudba, hoci sluchátka v ušiach majú už dnes na ulici takmer všetci.

Značkové obchody – online aj offline

V porovnaní len tesne vedú značkové obchody nad internetovými trhoviskami. Asi 55% online nakupujúcich si vyberá značkové obchody, približne 45% obchodov sa uskutočňuje na internetových trhoviskách. Z toho najsilnejším hráčom je Amazon (36%). Druhý najsilnejší eBay má len asi 8% a ďalšie čísla sú už zanedbateľné.

Podstatné je, že tí, ktorí nakupujú na online trhoviskách – resp. obchodoch, ktoré ponúkajú viaceré značky – míňajú v online obchodoch viac a nakupujú častejšie. Dokonca pri nakupovaní aj strávia viac času, čo dáva zmysel, lebo kým v značkovom obchode si vyberajú aj kvôli značke, v online trhovisku je možností omnoho viac a tak vyberanie aj dlhšie trvá. Čím viac značiek, tým je výber dlhší, lebo až potom možno vyberať konkrétny produkt.

A čo nakupujeme?

Najviac nakupujeme na internete knihy, filmy a hudbu (28% IT). Tie sú v jednej kategórii, lebo často ich práve takto aj obchody ponúkajú. Podobne je to aj v prípade oblečenia, obuvi a príslušenstva (napr. kabeliek, tašiek). Tieto obchody tvoria asi 47% nákupov na internete. Veľký podiel majú aj počítače a elektronika – 32%. Produkty pre zdravie a krásu tvoria približne jednu štvrtinu, teda 24%.

Vzorce správania pri online nakupovaní sa líšia opäť podľa generácií, aj podľa mnohých ďalších charakteristík. Jednou z nich je napríklad to, či nakupujú radšej v značkových obchodoch, alebo dávajú prednosť internetovým trhoviskám. Ale prirodzene môžeme hovoriť aj o tom, aký majú príjem, kde žijú, aký typ práce majú, resp. akú majú pracovnú dobu.

Výber tovaru, ktorý kupujeme online, sa rapídne mení aj s vývojom času. Iný tovar sme kupovali v začiatkoch internetových obchodov, iný tovar kupujeme dnes. Vďaka tomu, že dnes je možné už kupovať hoci mlieko, nachádza táto forma nakupovania stále viac priaznivcov aj pri nakupovaní potravín, alebo akéhokoľvek spotrebného tovaru (http://www.miospazzolinoelettrico.com/spazzolino-elettrico-bambini/).